Het leven van een brus

Het leven van een brus zonder vader...

dinsdag 31 december 2013

Bijna "Back to the Future" Cambodja

Het komt nu wel echt dichterbij. De spanning neemt ondanks het verheugen toch wel toe. Hoe gaat het allemaal in Cambodja, hoe zijn de mensen, wat zijn hun gewoonten, hoe is het om in een tropisch klimaat te leven en hoe is het om echt weinig geld te hebben. Ik heb het één en ander opgezocht op internet, dus ik ben een klein beetje voorbereid, toch zal de ervaring vast heel anders uitpakken. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in.
Mijn koffer is ingepakt en ik hoop dat ik niets vergeten ben. Gisteren zag ik een programma op de televisie over een weeshuis in Ghana. Toen ik dat zag kreeg begon ik mij nog meer op mijn reis te verheugen, maar ik denk wel dat het moeilijk zal zijn. Ik hoop dat ik mijn kennis en verpleegkundige kwaliteiten kan gebruiken en dat ik kinderen kan helpen.

Donderdag 2 januari vliegen we om 12.20 uur en komen om 7 uur Chinese tijd aan in Hongkong. Dat is dus 2 uur 's nachts Nederlandse tijd. Helaas moeten we in Hongkong 10 uur wachten voor onze vlucht naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Om deze 10 uur door te komen heb ik muziek, leesvoer en spelletjes mee. Ook een spel zodat ik de groep een beetje kan leren kennen.

We komen aan in Phom Penh, dan zullen we eerst een nachtje rusten en de volgende dag hebben we excursies. Zo bezoeken we de "Killing Fields" en proeven we van de cultuur. De dag erna volgen we een training. Tijdens deze training leren we de belangrijkste gewoonten van de cultuur in Cambodja, ook leren we iets van de taal en over het vrijwilligerswerk.
6 januari vertrekken we dan echt naar het weeshuis in Battambang. Het Peaceful Children Home 2. Daar gaan we ruim een week werken. Tussendoor hebben we een trip naar Siem Reap, daar blijven we 3 dagen. Vervolgens gaan we weer 8 dagen werken in het weeshuis. We sluiten de reis af met nog een paar daagjes shoppen in de hoofdstad. Verder staat er nog veel open, we hebben nog wat vrije tijd. Ik ga ervan uit dat ook daarvoor een leuke invulling wordt gegeven.
Ik neem in ieder geval een fototoestel en een videocamera mee, zodat ik alles kan vastleggen.
Ik weet niet hoe het internet daar in Cambodja is. Ik ga proberen iedere dag een blog te schrijven. Ik zal ze plaatsen als ik internet heb, dat zal ongeveer 1 keer per week zijn.
Tevens zullen er blogs en foto's worden geplaatst op het reisblog van Cambodja: www.cambodja2014.reismee.nl
Ik heb er ontzettend veel zin in en ik hoop dat mijn koffer bij thuiskomst is gevuld met souvenirs en dat ik een joekel van een rugzak draag met een bult ervaring erin.