Het leven van een brus

Het leven van een brus zonder vader...

dinsdag 21 januari 2014

Cambodja Seam Reap dag 4: als een aap klimmen en als een vis het water in.

Uitslapen zat er vandaag weer niet in. Gek genoeg vind ik het niet heel erg. Ook vandaag stond er weer wat leuks op de planning. Met een paar groepsgenoten gingen we naar de Kulen Mountain. Daar is een grote waterval en dat wilde ik wel zien. Met zijn zessen zaten we in een personenauto en het was een lange hobbelige rit. Maar toen we bij ons eigen hutje kwamen was ik dat al vergeten. We kregen voor de hele dag een eigen hutje. Het was niet meer dan balken op palen met een dak, maar het was wel super schattig. We legden onze spullen neer en begonnen met een tracking naar de top van de berg. Daar was een liggende boeda. Deze was op een steen gemaakt en je had er prachtig uitzicht over de vallei. Tijdens de tracking liepen we langs het riviertje en door smalle bospaadjes met exotische planten. Op de bodem van de rivier lag steen, deze zijn allemaal bewerkt met beelden en figuren en stamt uit de tijd van de bouw van Angkor Wat. De stenen die gebruikt zijn voor het bouwen van Angkor Wat komen van de Kulen Mountain en het is zo'n 80 km verder. ik vind het knap hoe ze dat in het jaar 1100 voor elkaar hebben gekregen. We kregen een typisch Khmer gerecht als lunch. Er lag een hele kip op een bord en een hele vis. Met ingewanden en al. Ik had er geen trek in, vooral toen onze gids de maag uit de vis trok en het opat. Er bleef groenig spul over, dit bleek gal te zijn. De kip was nog wel te eten. De botjes gaven we aan honden die zich om ons heen hadden verzameld.
Na het eten begonnen we aan de tocht naar de waterval. Het was niet ver, ons hutje was bovenaan. We moesten wel over enge trappen lopen. Veel balken waren vergaan, zaten los of miste. Het was een spannende afdaling, maar eenmaal beneden was het uitzicht fantastisch. Het was een prachtige brede en lange waterval. We trokken onze zwemkleding aan en sprongen in het koude heldere water. Je moest goed opletten waar je zwom, want er konden dikke stenen liggen. Er was een dikke balk half ik het water gestoken. Het uiteinde van de balk werd gebruikt om vanaf te springen. Veel jongens deden dat. Ze klommen als een aap naar boven. De balk was glad en je had weinig grip. Het lokte mij ook om te proberen. In mijn bikini klom ik ook als een aap naar boven. Het was echt heel moeilijk. Ik was bang mijn evenwicht te verliezen of uit te glijden en nog half op de stenen te vallen of plat met mijn rug op het water. Gelukkig lukte het mij en vond ik het evenwicht om te staan en te springen. Daar ging ik: PLONS! Wat was dat gaf. Ik deed het nog een keer en toen had ik zoveel adrenaline in mijn lichaam, dat ik het tijd vond om eruit te gaan. We kleedden ons weer om en vertrokken naar het bungalow hutje. Daar pakten we onze spullen en gingen terug naar Seam Reap waar we nog wat gingen eten en vroeg ons bed in doken.